Jasper van den Heuvel dringt niet meer aan
Duizenden autofans genieten momenteel op Breda International Airport van een geweldige dag autospektakel. Naast de strijd in de Internationale GTC Rally, waarvan twee showproeven verreden worden op het vliegveld, zorgt ook het GTC Rally Festival voor een ongekend spektakel op de landingsbaan.
In de GTC Rally lijken de posities definitief vast te liggen, na de bewogen Nacht van Achtmaal. Het serviceteam van Bob de Jong kon vanochtend de Hyundai i20 R5 snel herstellen, waardoor de lokale favoriet met ruim anderhalve minuut voorsprong de wedstrijd controleert: "Het was gisteren spannend, want ik wist niet of het stuurhuis stuk was. Uiteindelijk bleek het enkel een olieleiding die los was. Het team had de auto op 10 minuten hersteld. Ik neem nu geen risico's meer," vertelde Bob de Jong.
Jasper van den Heuvel beseft ook dat aandringen geen zin heeft: "Als zijn auto hem niet in de steek laat, dan kan ik Bob niet meer kloppen. Daarom heb ik extra spektakel gegeven op de rondkoers op Breda Airport. Het zou spannend geweest zijn, maar ik verloor 2'30" en Bob amper 45". Dat maakt het verschil, want we staan op 1'45"..."
Jim, de broer van Jasper, moest deze ochtend opgeven met een kapotte V-riem. De derde plaats is nog altijd in handen van Roald Leemans, die een erg regelmatige wedstrijd rijdt met zijn Citroën DS3 R5. Melissa Debackere is al opgerukt naar de 4de plaats, maar wel op 4'31": "Deze middag lagen de proeven er erg verraderlijk bij. Door de regen was het erg glad, zeker omdat ik gewoon op banden voor droog weer stond."
Gunther Monnens staat nog steeds op de vijfde plaats op 5'40", maar de BMW-rijder, die met rokende banden een prachtige show gaf op het vliegveld, voelt de hete adem in zijn nek van Jeroen van den Heuvel, die steeds beter zijn draai vindt in de Volkswagen Polo GTI R5.
Henk Vossen volgt op 10" van Van den Heuvel, maar de veteraan gaat geen risico's nemen, want met dit resultaat doet hij een uitstekende zaak in het NRK na de lekke band die Lambert Parren in Achtmaal velde. Antoine Biesheuvel is met zijn Hyundai i20 R5 weer opgerukt naar de 8ste plaats, nadat hij ook veel terrein verloor in Achtmaal vrijdagavond: "Ik heb 8 minuten verloren in Achtmaal door een lekke band. Ik ken de i20 nog niet zo lang. Ik had nog niet gekeken waar de krik en de sleutels zaten om het wiel te wisselen... Maar, deze auto blijft fantastisch. Ik geniet van elke meter!"
Niels de Bruin is met zijn BMW Compact heel tevreden met de voorlopige 9de plaats. Maurice Kuijstermans, die deze week vreesde niet te kunnen rijden omdat zijn Peugeot 206 niet klaar was. Jeroen Heijnen, zijn navigator, bood een oplossing. Het lokale duo rijdt in de VW Golf van de navigator uit Zegge.
In de M Cup moest Tom Ceuppens de strijd staken (versnellingsbak) en Franky Boulat blijft problemen hebben met de motor die warm loopt en daardoor in veiligheidsmodus gaat. "Steeds wanneer ik de motor boven de 5.000 t/min trek, loopt hij warm. Ik moet vertragen op elke proef," vertelde Boulat, die zelfs gepasseerd werd door Wim Muilwijk, die vandaag ook opnieuw is gestart, nadat ze vrijdagavond bij Drenth in Enter, 200 km van Breda, de nodige tandwielen gingen halen om de schakeldoos van de BMW te herstellen.
In de BMW 130i Challenge schoof Marc de Groot uit Wouw in... Wouw achterwaarts van de baan, met de nodige blikschade en een kromme achterwielophanging als gevolg. Dennis Jochems uit Hoeven voert het klassement aan, want ook Michael Kamper verloor gisteren veel tijd (aandrijfas).
In de NED Historic Rally blijft Christophe De Leeuw het klassement aanvoeren.
foto's Kees Nouws voor GTC Rally